Морозівські читання
Починаючи з 2010 р. кожні два роки кафедрою педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова проводяться Морозівські читання, присвячені пам’яті першого завідувача і засновника кафедри, доктора педагогічних наук, професора, академіка АПН України Олексія Григоровича Мороза (1940 – 2007 рр.). Кожні Морозівські читання присвячені розгляду актуальної теми та її науковим напрямам. Візітівкою Читань є презентаційні сесії, майстер-класи, дискусійні клуби, круглі столи. Постійними учасниками комунікативного заходу є науковці, викладачі, студенти з усіх регіонів України та зарубіжжя (Білорусії, Іспанії, Німеччини, Польщі, Росії).
І Морозівські читання
12 - 13 лютого 2010 р., у рамках святкування 175-річчя Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова і 10-річчя кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова, відбулися І Всеукраїнські Морозівські педагогічні читання, присвячені пам’яті відомого українського науковця, педагога – доктора педагогічних наук, професора, академіка АПН України Олексія Григоровича Мороза (1940 – 2007 рр.). Ініціатором і організатором проведення педагогічних читань виступила кафедра педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова під егідою Міністерства освіти і науки України, Національної Академії педагогічних наук України та за сприяння Інституту вищої освіти НАПН України, Українського гуманітарного інституту (м. Буча Київської обл.), Всеукраїнського науково-педагогічного журналу “Рідна школа”, Всеукраїнського громадсько-політичного тижневика “Освіта”, Історико-педагогічної Асоціації НПУ імені М.П. Драгоманова. Провідною темою засідання було обрано «Актуальні проблеми педагогіки вищої школи в руслі Болонського реформування».
Відкрив читання зверненням до учасників ректор НПУ імені М.П. Драгоманова, доктор філософських наук, професор, член-кореспондент НАН України, академік НАПН України В.П. Андрущенко. Пленарне засідання 12 лютого 2010 р. складалося з двох частин. У першій частині презентовано виступи колег і учнів про О.Г.Мороза, у другій - прозвучали наукові доповіді. Наукову біографію академіка О.Г. Мороза представила магістрантка спеціальності «Педагогіка вищої школи» І.П. Глущенко. Слово про О.Г. Мороза було виголошено доктором фізико-математичних наук, професором, академіком НАПН України, радником ректора НПУ імені М.П. Драгоманова М.І. Шкілем – «Початкові педагогічні кроки вченого-академіка»; доктором педагогічних наук, професором, академіком НАПН України, академіком-секретарем відділення вищої освіти НАПН України М.Б. Євтухом – «О.Г. Мороз – член відділення педагогіки і психології вищої школи АПН України»; проректором з наукової роботи НПУ імені М.П.Драгоманова, доктором філософських наук, професором Г.І. Волинкою; кандидатом педагогічних наук, доцентом Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського Л.В. Любчак – «Мої «Перші кроки до майстерності» під керівництвом О.Г. Мороза»; кандидатом педагогічних наук, професором, завідувачем кафедри інформаційних систем і технологій НПУ імені М.П. Драгоманова С.М. Яшановим – «Розвиток проблеми самостійної роботи студентів у науковому доробку О.Г. Мороза».
З пленарними доповідями виступили: доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, віце-президент НАПН України, директор Інституту вищої освіти НАПН України В.І. Луговий «Від кредитно-модульного до компетентнісно-кредитного підходу у вищій освіті: теоретико-методологічний аспект»; доктор психологічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідувач кафедри психології Київського національного лінгвістичного університету О.Ф. Бондаренко «Світоглядні й наукові проблеми сучасної вищої освіти»; доктор педагогічних наук, професор, директор Інституту гуманітарно-технічної освіти НПУ імені М.П. Драгоманова М.С. Корець «Становлення та перспективи розвитку освітньої галузі «Технології» в умовах реформування вищої педагогічної освіти»; доктор педагогічних наук, професор кафедри професійної педагогіки Національної академії Служби безпеки України В.К. Майборода «Підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів в Україні у контексті Болонського реформування»; зарубіжна гостя – продекан педагогічного факультету Вищої педагогічної школи імені Павла Влодковіца (Польща, Плоцк), Ph.D Anna Frackowiak «Bologna Process in Polish institutions of higher education. Achievements, failures and paradoxes». Були заявлені також виступи доктора філософських наук, професора, першого проректора Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова В.П. Беха «Трансформація місії університетів у дискурсі формування єдиного Європейського простору наукових досліджень і вищої освіти»; доктора педагогічних наук, професора, академіка НАПН України, директора Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова В.І. Бондаря «Проблеми класичної та адаптивної педагогіки в умовах багатоваріантності суспільного розвитку»; доктора педагогічних наук, професора, проректора з економіки та організації навчально-виховної роботи НПУ імені М.П. Драгоманова О.С. Падалки «Професійно-економічна підготовка майбутнього вчителя в сучасних умовах». Завершилося засідання доповіддю доктора педагогічних наук, професора, завідувача кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова Н.М. Дем’яненко «Європейський вектор розвитку педагогіки вищої школи як науки і навчальної дисципліни».
У ході пленарного засідання пройшли п’ять презентаційних сесій. Сесія І. О.Г. Мороз (1940 – 2007 рр.) – перший завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова. Сесія ІІ. Кафедрі педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова – 10 років. Сесія ІІІ. Установи і кафедри-партнери: кафедра теорії та історії педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка (завідувач – В.І.Бобрицька, доктор педагогічних наук, професор); кафедра педагогіки і психології професійної освіти Національного авіаційного університету (завідувач – Е.В.Лузік, доктор педагогічних наук, професор); кафедра психології Київського національного лінгвістичного університету (завідувач – О.Ф.Бондаренко, доктор психологічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України); відділ педагогіки і психології вищої освіти Інституту вищої освіти НАПН України (завідувач – М.М.Левшин, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник); лабораторія історії педагогіки Інституту педагогіки НАПН України (завідувач – Н.П.Дічек, доктор педагогічних наук, професор); Український гуманітарний інститут, м. Буча, Київська обл. (проректор з науково-педагогічної роботи – О.В.Майборода, кандидат педагогічних наук, доцент, О.Веденєєва – директор Центру інформаційних технологій), Вища педагогічна школа, м. Плоцк, Польща (ректор – З.Крушевський, доктор педагогічних наук, професор; декан педагогічного факультету – Й.Полтужицький, доктор педагогічних наук, професор, професор Варшавського університету). Сесія ІV. Спільні проекти, експериментальні програми: “Тьюторські технології в педагогічному процесі вищого навчального закладу”, “Мегауніверситет в умовах трансформації системи вищої освіти в Україні”, “Контекстно-професійна підготовка фахівця у вищому навчальному закладі”. Сесія V. Наукові й навчально-методичні праці кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова і кафедр-партнерів.
Обговорення проблем педагогіки вищої школи в руслі Болонського реформування продовжилося на секційних засіданнях. Перша секція (керівники: доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова Н.М.Дем’яненко; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри теорії та історії педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка В.І.Бобрицька) охоплювала наукові напрями: зміна методологічних підходів до змісту навчання у вищій школі: знаннєва і компетентнісна парадигми; сучасна трансформація традиційних моделей університетської освіти; кредитно-модульна система організації навчального процесу у вищому закладі освіти; контекстно-професійна модель підготовки фахівця; друга секція (керівники: доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і психології професійної освіти Національного авіаційного університету Е.В.Лузік; кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова І.М.Мельникова) передбачала вихід на проблеми диверсифікації мети і профілів бакалаврату та магістратури; якості вищої освіти як ключової проблеми Болонського процесу; проектування та інноваційних технологій у педагогічному процесі вищої школи; розвитку освітнього і наукового простору як двоєдиної мети Болонського реформування.
У І Морозівських читаннях взяло участь більше 200 науковців - викладачів, докторантів, аспірантів, магістрантів з України (мм. Вінниця, Ізмаїл, Київ, Львів, Миколаєв, Мукачев, Переяслав-Хмельницький, Полтава, Рівне, Севастополь, Харків, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернігів, Чернівці) та зарубіжжя - Білорусі (м. Мінськ), Польщі (мм. Варшава, Плоцк), Росії (мм. Москва, Сергієв-Посад Московської обл.).
Під час секційних засідань було проведено телеміст та on-line-конференції з вищими навчальними закладами Польщі (Варшавським університетом, Варшава; Вищою педагогічною школою імені Павла Влодковіца, Плоцк), Німеччини (Альберт-Людвіг-Університетом, Фрайбург), Мексики (Університетом де Монтеморелос, Мехіко).
Після секційних засідань пройшли майстер-класи: “Фасилітативна технологія позитивізуючої комунікації” (кандидат психологічних наук, професор, проректор Севастопольського міського гуманітарного університету І.М.Авдєєва); “Психолінгвістика у сучасному освітньому просторі вищої школи” (кандидат педагогічних наук, професор кафедри педагогіки і психології, завідувач лабораторії психолінгвістики Переяслав-Хмельницького педагогічного університету імені Григорія Сковороди Л.О.Калмикова).
13 лютого 2010 р. продовжили роботу секції, організовано круглий стіл, під час якого відбулося проектування перспективних напрямів співпраці, спільних експериментальних програм із вищими навчальними закладами Білорусі (Национальный институт образования Республики Беларусь, г. Минск), Польщі (Вища школа педагогічна імені Павла Влодковіца, м. Плоцк), Росії (Московский государственный областной университет, г. Москва; Сергиев-Посадский гуманитарный институт, г. Сергиев-Посад, Московская область). Цього ж дня було проведено й магістер-тренінг “Моделювання контекстно-професійної підготовки фахівця” (кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова І.М.Мельникова; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова І.М.Кравченко).
На заключному пленарному засіданні керівниками секцій було підведено підсумки секційних засідань, обгрунтовано резолюції І Всеукраїнських Морозівських педагогічних читань, прийнято рішення проводити Читання з періодичністю один раз на два роки. Наступний масово-комунікативний захід заплановано на 2012 р.
ІІ Морозівські читання
30-31 березня 2012 р. відбулись ІІ Всеукраїнські Морозівські педагогічні читання під егідою Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Національної Академії педагогічних наук України та за сприяння Інституту вищої освіти НАПН України, Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», Всеукраїнського науково-педагогічного журналу “Рідна школа”, Всеукраїнського громадсько-політичного тижневика “Освіта”, Історико-педагогічної Асоціації НПУ імені М.П. Драгоманова. Провідною темою засідання було обрано «Інтернаціоналізація системи вищої освіти України».
Відкрив читання зверненням до учасників перший проректор з організації навчально-виховної роботи і економіки Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України О.С. Падалка. Пленарне засідання 30 березня 2012 р. складалося з двох частин. У першій частині презентовано виступи колег і учнів про О.Г.Мороза, у другій - прозвучали наукові доповіді. Наукову концепцію О.Г.Мороза (1940 – 2007 рр.) обґрунтувала аспірантка кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова А.О. Гончарук. Слово про О.Г. Мороза було виголошено доктором філософських наук, професором, проректором з наукової роботи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Г.І. Волинкою «Школа О.Г.Мороза: дидактика і теорія виховання в дії».
З пленарними доповідями виступили: доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, віце-президент НАПН України, директор Інституту вищої освіти НАПН України В.І. Луговий; кандидат наук з державного управління, старший науковий співробітник, учений секретар Інституту вищої освіти НАПН України О.М. Слюсаренко; доктор педагогічних наук, провідний науковий співробітник Інституту вищої освіти НАПН України, менеджер з аналітичної роботи Національного Темпус-офісу в Україні Ж.В. Таланова «Університетологія як науково-педагогічний напрям: затребуваність часом»; доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, академік-секретар відділення вищої освіти НАПН України М.Б. Євтух «Європейський вектор розвитку вищої школи України»; доктор філософських наук, професор, перший проректор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова В.П. Бех «Інноваційна економіка як атрактор формування креативної особистості: загальноцивілізаційний і педагогічний контекст»; доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, перший проректор з організації навчально-виховної роботи і економіки Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова О.С. Падалка «Професійно-економічна підготовка майбутнього вчителя у контексті європейської інтеграції»; доктор технічних наук, професор, академік НАПН України, президент відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна» П.М. Таланчук «Нові завдання університетів в інтелектуально-інноваційному розвитку глобалізованого світу»; доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, перший заступник директора з науково-дослідної роботи Інституту вищої освіти НАПН України М.Ф. Степко «Система «загальноосвітня школа – вищий навчальний заклад»: орієнтація на кінцевий результат навчання»; доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідуюча кафедрою загальної педагогіки і андрагогіки Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г.Короленка А.М. Бойко «Роль особистості вченого у розвитку педагогічної теорії і практики»; доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, ректор Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Н.С. Побірченко «Компетентнісний підхід у контексті інтернаціоналізації вищої освіти України»; доктор психологічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідуючий кафедрою психології і педагогіки Київського національного лінгвістичного університету О.Ф. Бондаренко «Особливості професійної підготовки психологів на сучасному етапі розвитку вищої школи»; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Н.М. Дем’яненко «Компетентнісно-контекстна підготовки педагога: пошук інноваційної моделі»; кандидат педагогічних наук, професор, директор Інституту відкритої освіти Університету «Україна» О.В. Майборода «Інформаційні технології в розвитку вищої школи»; головний редактор Всеукраїнського громадсько-політичного тижневика «Освіта» О.С. Коноваленко «Вища школа України у медіапроектах тижневика «Освіта»; доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки Київського національного лінгвістичного університету Т.Д. Тхоржевська «Людиноцентризм і християнський гуманізм як світоглядні основи виховання студентської молоді»; доктор психологічних наук, професор, академік МАНПО, завідувач лабораторії “Психолінгвістика розвитку” ДВНЗ “Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди” Л.О. Калмикова «Роль психолінгвістики в практичній підготовці майбутніх педагогів».
У ході пленарного засідання пройшли п’ять презентаційних сесій. Сесія І. Бібліографічний покажчик наукових і методичних праць О.Г.Мороза (1940-2007 рр.). Сесія ІІ. Навчально-методична, виховна і наукова діяльність кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова. Сесія IІІ. Наукові й навчально-методичні публікації професорсько-викладацького складу кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова. Сесія IV. Установи і кафедри-партнери: кафедра педагогіки і психології професійної освіти Національного авіаційного університету (завідувач – Лузік Е.В., доктор педагогічних наук, професор); кафедра психології і педагогіки Київського національного лінгвістичного університету (завідувач – Бондаренко О.Ф., доктор психологічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України); відділ теорії та методології гуманітарної освіти Інституту вищої освіти НАПН України (завідувач – Онкович Г.В., доктор педагогічних наук, професор); відділ педагогіки і психології вищої освіти Інституту вищої освіти НАПН України (завідувач – Левшин М.М., кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник); лабораторія історії педагогіки Інституту педагогіки НАПН України (завідувач – Дічек Н.П., доктор педагогічних наук, професор); Вища педагогічна школа, м. Плоцьк, Польща (ректор – Збігнєв Крушевський, доктор педагогічних наук, професор; декан педагогічного факультету – Йозеф Полтужицький, доктор педагогічних наук, професор, професор Варшавського університету). Сесія V. Спільні проєкти: «Тьюторські технології у підготовці магістрів»; «Український педагогічний лекторій: видатні постаті»; «Центр фандрайзингу: Україна – Польща».
Обговорення проблем інтернаціоналізації системи вищої освіти України продовжилося на секційних засіданнях. Перша секція (керівники: доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова Н.М. Дем’яненко; кандидат педагогічних наук, професор, директор Інституту відкритої освіти Університету «Україна» О.В. Майборода) охоплювала наукові напрями: флософсько-педагогічна ідея людиноцентризму в розвитку вищої школи; освіта впродовж життя як місія вищих навчальних закладів: загальнопедагогічний, андрагогічний, герогогічний підходи; світові тенденції трансформації і диверсифікації університету; компетентнісно-контекстна організація освітнього простору вищого навчального закладу; науковий орієнтир змісту навчально-виховного процесу університету; друга секція (керівники: доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки Київського національного лінгвістичного університету Т.Д. Тхоржевська Тетяна Дмитрівна; кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова І.М. Мельникова) – тьюторство в умовах трансферно-кредитної системи навчання; міжнародні експериментальні проекти у сфері вищої освіти; інституціональна мобільність, спільне розроблення та взаємне визнання документів про освіту; інваріантні та варіативні програми навчання іноземних громадян, фандрайзинг; ризики денаціоналізації освіти та загрози нівелювання національних педагогічних цінностей.
У ІІ Морозівських читаннях взяло участь близько 270 науковців - викладачів, докторантів, аспірантів, магістрантів з України (мм. Ізмаїл, Київ, Кіровоград, Мукачево, Переяслав-Хмельницький, Полтава, Севастополь, Слов’янськ, Суми, Харків, Херсон, Чернігів) та зарубіжжя - Білорусі (м. Мінськ), Росії (мм. Москва, Оренбург).
Після секційних засідань пройшли майстер-класи: «Навчальне стажування студентів у країнах Євросоюзу» (кандидат педагогічних наук, доцент, декан факультету туризму та готельного бізнесу Київського університету туризму, економіки і права І.В. Фольварочний); «Результати наукових досліджень у електронному репозитарії НПУ імені М.П.Драгоманова» (кандидат педагогічних наук, доцент, директор Наукової бібліотеки НПУ імені М.П.Драгоманова Л.В. Савенкова).
31 березня 2012 р. продовжили роботу секції. Цього ж дня було проведено й магістер-тренінг «Інноваційні педагогічні технології у інформальній освіті дорослих» (доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Н.М. Дем’яненко; кандидат педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу теорії та методики гуманітарної освіти Інституту вищої освіти НАПН України, професор кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова І.М. Мельникова).
На заключному пленарному засіданні керівниками секцій було підведено підсумки секційних засідань, обґрунтовано резолюції ІІ Всеукраїнських Морозівських педагогічних читань.
ІІІ Морозівські читання
14 - 15 березня 2014 р. відбулись ІIІ Всеукраїнські Морозівські педагогічні читання під егідою Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України та за сприяння Інституту вищої освіти НАПН України, Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», Всеукраїнського науково-педагогічного журналу “Рідна школа”, Всеукраїнського громадсько-політичного тижневика “Освіта”, Історико-педагогічної Асоціації НПУ імені М.П. Драгоманова. Провідною темою засідання було обрано «Магістратура в освітньому просторі університету».
Відкрив читання зверненням до учасників ректор НПУ імені М.П. Драгоманова, доктор філософських наук, професор, член-кореспондент НАН України, академік НАПН України В.П. Андрущенко «Розвиток магістратури в контексті Педагогічної конституції Європи». З пленарними доповідями виступили: доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, перший віце-президент НАПН України В.І. Луговий; доктор педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник, завідувач відділу політики та врядування у вищій освіті Інституту вищої освіти НАПН України Ж.В. Таланова «Забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти»; доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, перший проректор з організації навчально-виховної роботи і економіки Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова О.С. Падалка «Професійно-економічна підготовка майбутнього педагога у напрямі європейської інтеграції»; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Н.М. Дем’яненко «Упровадження педагогічної інноватики в практику магістерської підготовки»; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки Київського національного університету імені Тараса Шевченка А.А. Марушкевич «Науково-педагогічна діяльність кафедри педагогіки Київського університету: історико-педагогічна аналітика, реалії і перспективи»; доктор психологічних наук, професор, академік МАНПО, завідувач лабораторії “Психолінгвістика розвитку” ДВНЗ “Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди” Л.О. Калмикова «Психолінгвістичні й нейролінгвістичні основи підготовки магістрів в Україні»; доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри психології та педагогіки Київського національного лінгвістичного університету Т.Д. Тхоржевська «Актуалізація самовиховання магістрантів у демократичному суспільстві»; кандидат педагогічних наук, професор, директор Інституту відкритої освіти Університету «Україна» О.В. Майборода «Інформаційні технології у підготовці магістрів»; головний редактор Всеукраїнського громадсько-політичного тижневика «Освіта» О.С. Коноваленко «Проєкти розвитку магістратури на сторінках тижневика «Освіта».
У ході пленарного засідання пройшли п’ять презентаційних сесій, що стало вже традиційним для комунікативного заходу. Сесія І. Кафедрі педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова – 15 років. Навчально-методична, виховна і наукова діяльність кафедри. Сесія ІІ. Компетентнісно-контекстна підготовка в магістратурі «Педагогіка вищої школи» Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Сесія IІІ. Презентаційна сесія Наукової бібліотеки НПУ імені М.П.Драгоманова. Наукові й навчально-методичні публікації з проблем магістерської підготовки. Сесія IV. Установи і кафедри-партнери: кафедра загальної педагогіки та андрагогіки Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г.Короленка (завідувач – Бойко А.М., доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України); кафедра психології і педагогіки Київського національного лінгвістичного університету (завідувач – Бондаренко О.Ф., доктор психологічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України); відділ теорії та методології гуманітарної освіти Інституту вищої освіти НАПН України (завідувач – Онкович Г.В., доктор педагогічних наук, професор); лабораторія історії педагогіки Інституту педагогіки НАПН України (завідувач – Дічек Н.П., доктор педагогічних наук, професор); Вища педагогічна школа, м. Плоцк, Польща (ректор – Збігнєв Крушевський, доктор педагогічних наук, професор; декан педагогічного факультету – Йозеф Полтужицький, доктор педагогічних наук, професор, професор Варшавського університету). Сесія V. Наукові проєкти: «Співставність змісту і термінів міжнародних програм магістерського рівня»; «Тьюторство як засіб інтернаціоналізації магістратури»; «Педагогічна інноватика в практиці вищої школи».
Обговорення проблем розвитку магістратури в освітньому просторі університету продовжилося на секційних засіданнях. Перша секція (керівники: доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова Н.М. Дем’яненко; кандидат педагогічних наук, професор, директор Інституту відкритої освіти Університету «Україна» О.В. Майборода) охоплювала наукові напрями: студентоцентрованість і суб’єкт-суб’єктна взаємодія учасників педагогічного процесу як сутнісні ознаки магістратури; компетентнісно-контекстна модель магістерської підготовки та організація квазіпрофесійної діяльності магістрантів; тенденції диверсифікації магістратури за професійним і науковим спрямуванням; розвиток і модифікація інваріантної та варіативної складових магістерських навчальних планів і програм; якість магістерської підготовки в умовах трансферно-кредитної системи навчання; друга секція (керівники: доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки Київського національного лінгвістичного університету Т.Д. Тхоржевська; кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова І.М. Мельникова) передбачала розгляд таких проблем, як: упровадження педагогічної інноватики у зміст освітнього процесу магістратури; реалізація професійно-педагогічного, андрагогічного і герогогічного підходів у магістерських програмах другої вищої освіти; співставність змісту і термінів міжнародних програм магістерського рівня; інституціональна мобільність, спільне розроблення та взаємне визнання документів магістерської підготовки; тьюторство як засіб інтернаціоналізації магістратури.
У ІІІ Морозівських читаннях взяло участь більше 200 науковців - викладачів, докторантів, аспірантів, магістрантів з України (мм. Вінниця, Глухів, Донецьк, Дрогович, Ізмаїл, Київ, Кіровоград, Мелітополь, Миколаєв, Мукачево, Ніжин, Переяслав-Хмельницький, Полтава, Рівне, Севастополь, Сімферополь, Умань, Харків, Хмельницький, Черкаси, Чернігів) та зарубіжжя - Росії (мм. Волгоград, Оренбург).
Після секційних засідань пройшли майстер-класи: «Використання проблемних методів у підготовці магістрів педагогіки вищої школи» (доктор психологічних наук, професор, академік МАНПО, завідувач лабораторії “Психолінгвістика розвитку” ДВНЗ “Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди” Л.О. Калмикова; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної педагогіки ДВНЗ “Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» Н.В. Харченко) та проведено круглий стіл «Освітня інноватика у світовій практиці підготовки магістрів» (координатор – доктор педагогічних наук, професор, зав. кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова Н.М. Дем’яненко; модератор –кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова І.М. Кравченко).
На наступний день, 15 березня 2014 р., продовжили роботу секційні засідання, було проведено круглий стіл «Диверсифікація мети і профілів магістерської підготовки: проблеми відбору на навчання» (координатор-модератор – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П.Драгоманова В.О. Смікал) та було представлено результати магістер-проєкту «Я – магістр педагогіки вищої школи» (координатори-модератори: магістранти спеціальності 8.18010021 – Педагогіка вищої школи Я. Власенко. Г. Мацюк).
На заключному пленарному засіданні керівниками секцій було підведено підсумки секційних засідань, обґрунтовано резолюції ІІІ Всеукраїнських Морозівських педагогічних читань.
IV Морозіські читання
15 - 16 квітня 2016 р. відбулись ІV Морозівські педагогічні читання знову ж таки за ініціативи кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова під егідою Міністерства освіти і науки України, Національної Академії педагогічних наук України та за сприяння Інституту вищої освіти НАПН України, Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», Всеукраїнського науково-педагогічного журналу “Рідна школа”, Всеукраїнського громадсько-політичного тижневика “Освіта”, Історико-педагогічної Асоціації НПУ імені М.П. Драгоманова, Проєкту Програми TEMPUS - Education for Leadership, Intelligence and Talent Encouraging, Міжнародного Освітнього Проєкту - Quality of Education through Open Learning Process та International Scientific Journal of UNIVERSITIES AND LEADERSHIP. Провідною темою засідання було обрано «Академічні свободи і автономія університету».
Відкрив читання зверненням до учасників ректор НПУ імені М.П. Драгоманова, доктор філософських наук, професор, член-кореспондент НАН України, академік НАПН України В.П. Андрущенко. З пленарними доповідями виступили: доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України. Перший віце-президент НАПН України В.І. Луговий «Шляхи реалізації університетської автономії у світовій практиці»; кандидат педагогічних наук, доцент, заступник директора Департаменту вищої освіти міністерства освіти і науки України, начальник відділу інформаційно-аналітичної роботи М.М. Фоменко «Автономія університету в контексті Закону України «Про вищу освіту»; доктор педагогічних наук, професор, директор Інституту вищої освіти НАПН України С.А. Калашнікова «Автономія, відповідальність та лідерство як основа інституційного розвитку університетів України»; PhD, Rector’s Plenipotentiary for Cooperation with the East, University of Sjcial Sciences (Warshaw, Poland) Wojciech Slomka, кандидат педагогічних наук, доцент, директор Інституту відкритої освіти Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна» О.В. Майборода «Реалізація принципу автономії університету в міжнародній співпраці»; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова Н.М. Дем’яненко «Академічна автономія на тлі суспільно-політичних трансформацій в Україні ХІХ – ХХ ст.»; доктор педагогічних наук, професор. Завідувач кафедри педагогіки Київського національного університету імені Тараса Шевченка «Управлінський досвід І.І. Огієнка в умовах університетської автономії періоду УНР»; кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальної педагогіки та андрагогіки Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка «Ідея автономії вищого навчального закладу у філософсько-педагогічному дискурсі»; кандидат педагогічних наук, доцент, директор Наукової бібліотеки НПУ імені М.П. Драгоманова Л.В. Савенкова, кандидат історичних наук, бібліограф Наукової бібліотеки НПУ імені М.П. Драгоманова Ю.І. Левченко «Постаті українських учених у Вікі-проєкті (електронна енциклопедія). Творча біографія академіка О.Г. Мороза – версія для Вікіпедії».
У ході пленарного засідання пройшла презентація чотирьох проєктів: «Проблема академічних свобод і університетської автономії в науковому і громадському обговоренні (виставка-презентація, Наукова бібліотека НПУ імені М.П. Драгоманова); Міжнародний освітній проєкт «Quality of Education through Open Learning Process» (відеоблок, Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»); «Науково-педагогічні погляди та викладацька діяльність О.Г. Мороза (1959 – 2007 рр.)» (слайд-презентація, кафедра педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова); «Постаті українських учених у Вікіпедії» (Вікі-проєкт, Наукова бібліотека НПУ імені М.П. Драгоманова).
Обговорення проблем академічних свобод і автономії університету продовжилося на секційних засіданнях. Перша секція (керівники: кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальної педагогіки та андрагогіки Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка В.М. Мокляк, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова І.М. Кравченко) охоплювала наукові напрями: філософська доктрина університетського суверенітету, історія і традиції академічної автономії; автономія університету крізь призму соціальної і освітньої політики держави; правові засади та інституціональний вимір університетської автономії; академічні свободи в освітньо-науковому просторі університету; друга секція (керівники: кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова Н.Л. Акініна; кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова Н.Л. Висідалко) виходила на такі наукові напрями: колегіальність і самоорганізація наукового співтовариства університету; принцип автономії в організації та управлінні вищим навчальним закладом; якість освіти у вимірі університетської автономії; моделі фінансової автономії університету; загрози і виклики університетській автономії та академічним свободам.
У ІV Морозівських читаннях взяло участь 170 науковців - викладачів, докторантів, аспірантів, магістрантів з України (мм. Вінниця, Глухів, Донецьк, Київ, Луцьк, Мукачево, Переяслав-Хмельницький, Полтава, Севастополь, Суми, Хмельницький) та зарубіжжя - Польщі (м. Варшава, Челм), Німеччини (м. Мюнхен).
Після секційних засідань пройшли майстер-класи: «Інструменти «Google» в діяльності викладача вищої школи» (тренер-тьютор: магістр педагогіки вищої школи, асистент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова Ю.В. Коноваленко), «Тренінгові технології в освітньому середовищі університету» (тренер-тьютор: соціальний психолог, старший викладач кафедри психології ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» Л.О. Ніколаєв).
На наступний день, 16 квітня 2016 р. продовжили роботу секційні засідання та відбулась презентація навчально-методичного видання для вищої школи, а саме: Мельникова І.М., Бєлоглазенко Д.С. Соціально-педагогічні тренінги: навчально-методичний посібник для студентів-магістрантів спеціальності 8.18010021 – Педагогіка вищої школи. (Ніжин, 2016). Варто зауважити, що даний посібник став результатом написання Д.С. Бєлоглазенко магістерської роботи зі спеціальності «Педагогіка вищої школи» під керівництвом професора кафедри педагогіки вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова І.М. Мельникової.
На заключному пленарному засіданні відбулось підведення підсумків роботи секційних засідань, круглих столів, прийняття резолюцій, пропозицій, визначення перспективних наукових напрямів V Морозівських читань.
V Морозівські читання
18-19 жовтня 2018 р. відбулись V Морозівські читання під егідою Міністерства освіти і науки України та за сприяння Інституту вищої освіти НАПН України, Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», Всеукраїнського науково-педагогічного журналу “Рідна школа”, Всеукраїнського громадсько-політичного тижневика “Освіта”, Історико-педагогічної Асоціації НПУ імені М.П. Драгоманова, Фундації Central European Academy Studies and Certification (CEASC), Міжнародного Освітніього Проєкту Quality of Education through Open Learning Proces. Провідною темою засідання було обрано «Тьюторство як засіб інтернаціоналізації освітньо-наукового простору вищої школи».
Концепція V Морозівських читань була розроблена з урахуванням напрацювань наукових шкіл: Андрущенка Віктора Петровича, доктора філософських наук, професора, члена-кореспондента НАН України, академіка НАПН України «Філософія освіти і культури»; Бойко Алли Микитівни, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України «Формування в навчальних закладах України педагогічно доцільних суб’єкт-суб’єктних відносин на рівні співробітництва і співтворчості»; Дем’яненко Наталії Миколаївни, доктора педагогічних наук, професора «Професійно-компетентнісна підготовка педагогічних кадрів: інтернаціоналізація вітчизняного досвіду».
Відкрив читання зверненням до учасників ректор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, доктор філософських наук, професор, член-кореспондент НАН України, академік НАПН України В.П. Андрущенко та проректор з наукової роботи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, доктор фізико-математичних наук, професор Г.М. Торбін.
З пленарними доповідями виступили: проректор з навчально-методичної роботи Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, доктор філософських наук, професор Р.М. Вернидуб «Модернізація науково-освітнього простору педагогічного університету в умовах інституційних змін»; директор Інституту вищої освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор С.А. Калашнікова «Викладання і навчання в Європейському просторі вищої освіти: сучасні тенденції і виклики»; директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Л.Б. Лук’янова «Тьюторство як ефективна практика індивідуалізації навчання»; завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, доктор педагогічних наук, професор Н.М. Дем’яненко «Міжнародна й вітчизняна традиції тьюторства у вищій школі»; директор програм в Internatioanl academy of Tutoring, тренер, тьютор ІІ ступеня, супервізор тьюторів, керівник Центру дистанційної освіти Приватної школи «Афіни», кандидат педагогічних наук Т.Е. Швець «Сучасні моделі тьюторингу: методи організації та реалізації у світі»; президент Тьюторської асоціації України, директор Інституту індивідуалізації та тьюторства, кандидат технічних наук С.В. Вєтров «Повнота тьюторської дії як ефективний засіб реалізації принципу індивідуалізації»; Pd.D., Dozent, University of Applied Management, Ismaning by Munich Lipowsky Stefan; Ph.D., Dozent, University of Applied Management, Ismaning by Munich Lipowsky Alona «The Role of a Pedagogical Tutor in educating artificial intelligence: why training AI is not enough, and why artificial pedagogy is neеded»; проректор із наукової роботи Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, доктор педагогічних наук, професор Л.Ю. Москальова «Професійна підготовка тьюторів у закладі вищої освіти».
Обговорення проблем професійно-компетентнісної підготовки педагогічних кадрів продовжилося на секційних засіданнях. Перша секція (керівники: доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова А.А. Булда; кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова О.І. Купрєєва) охоплювала наукові напрями: тьюторинг у контексті концепції освіти впродовж життя; феномен тьюторства в традиції світового університету та формуванні відкритого освітньо-наукового середовища; партнерська суб’єкт-суб’єктна взаємодія викладач - студент як сутність і умова розвитку тьюторства у вищій школі; тьютор - особистісно-професійне призначення викладача вищої школи, теорія і практика професійної підготовки тьюторів; друга секція (керівники: кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Н.Л. Акініна; кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Н.Л. Висідалко) передбачала розгляд таких проблем як: тьюторіал з позицій антропопрактики і реалізації принципу індивідуалізації освіти; організаційні форми та методичний інструментарій тьюторського супроводу; взаєморесурсність тьюторства, консультування, коучінгу, модераторства, фасилітаторства у вищій школі; тьютор - нова педагогічна професія, проблеми упровадження назви посади «тьютор» до Класифікатора професій України.
У V Морозівських читаннях взяло участь близько 150 науковців - викладачів, докторантів, аспірантів, магістрантів з України (мм. Бердянськ, Івано-Франківськ, Ізмаїл, Київ, Кременець, Львів, Мелітополь, Мукачево, Переяслав-Хмельницький, Полтава, Севастополь, Суми, Умань, Херсон, Черкаси) та зарубіжжя - Польщі (м. Гданськ), Німеччини (м. Мюнхен).
Після секційних засідань пройшли майстер-класи: «Поняття та алгоритм тьюторської діяльності в контексті формування системи відкритої освіти» (тренер-тьютор: кандидат технічних наук, президент Тьюторської асоціації України, директор Інституту індивідуалізації та тьюторства С.В. Вєтров); «Уміння задавати питання – основна компетенція тьютора» (тренер-тьютор: кандидат педагогічних наук, директор програм в Internatioanl academy of Tutoring, тренер, тьютор ІІ ступеня, супервізор тьюторів, керівник Центру дистанційної освіти Приватної школи «Афіни» Т.Е. Швець) та було організовано дискусійний клуб «Професія «тьютор» у світі професій (напрями упровадження посади «тьютор» до Класифікатора професій України)» (модератор: доктор педагогічних наук, професор, зав. кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Н.М. Дем’яненко).
19 жовтня 2018 р. продовжили роботу секційні засідання та було проведено круглі столи: «Громадянська відповідальність як ціннісна компетентність особистості» (координатори: кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту позашкільної освіти та виховної роботи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» О.А. Удалова; кандидат педагогічних наук, науковий співробітник відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту позашкільної освіти та виховної роботи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» Ю.В. Ївженко); «Персональне використання наукометричних баз даних» (модератор: кандидат педагогічних наук, доцент, директор Наукової бібліотеки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Л.В. Савенкова).
На заключному пленарному засіданні відбулось підведення підсумків роботи секційних засідань, круглих столів, прийняття резолюцій, пропозицій, визначення перспективних наукових напрямів VI Морозівських читань.
VI Морозівські читання
19-20 листопада 2020 р. відбулись VІ Морозівські читання під егідою Міністерства освіти і науки України та за сприяння Інституту вищої освіти НАПН України, Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», Всеукраїнського науково-педагогічного журналу “Рідна школа”, Всеукраїнської газети “Освіта і суспільство”, Історико-педагогічної Асоціації НПУ імені М.П. Драгоманова, Фундації Central European Academy Studies and Certification (CEASC), Міжнародного Освітнього Проєкту Quality of Education through Open Learning Process, Міжнародного Проєкту «Освітня геронтологія». Провідною темою засідання було обрано «Освіта впродовж життя: педагогіка, андрагогіка, герогогіка».
Уперше у зв’язку із пандемією Морозівські читання були проведені он-лайн.
Програма IV Морозівських читань
Відкрив читання зверненням до учасників ректор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, доктор філософських наук, професор, член-кореспондент НАН України, академік НАПН України В.П. Андрущенко та проректор з наукової роботи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, доктор фізико-математичних наук, професор Г.М. Торбін.
З пленарними доповідями виступили: Phd, dozent, Hochschule für angewandtes Management, Ismaning (München) Lipowsky Alona «Особистість Олексія Григоровича Мороза (1940-2007) у долях кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. До 20-ліття кафедри»; доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Л.Б. Лук’янова «Підготовка педагогічного персоналу для системи освіти дорослих у зарубіжних країнах»; доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри управління інформаційно-аналітичної діяльності та євроінтеграції Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова В.П. Бех «Життєвий цикл системи індустріальної освіти»; доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки Сумського державного педагогічного університету імені. А.С. Макаренка О.І. Огієнко «Соціально-економічна детермінованість розвитку освіти дорослих в умовах суспільства знань»; PhD, Senior Lecturer in Educational Theory and Social Pedagogy of the Faculty of Education Complutense University of Madrid Belando-Montoro María Remedios «An experience of teaching innovation for the development of professional competences aimed at improving the inclusion and quality of life of older people»; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Н.М. Дем’яненко «Педагогіка, андрагогіка, герогогіка в структурі наукового знання і освітній практиці»; доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри іноземних мов і країнознавства Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Н.І. Чаграк «Світові моделі освіти людей третього віку»; доктор медичних наук, професор, завідувач лабораторії соціальної геронтології, директор Центру додаткової професійної освіти Державної установи «Інститут геронтології імені Д.Ф. Чеботарьова НАМН України» В.В. Чайковська «Підготовка волонтерів для роботи з населенням літнього віку в Україні: аспект герогогіки»; кандидат педагогічних наук, професор кафедри теорії та методики професійної освіти, директор Наукової бібліотеки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Л.В. Савенкова «Інформаційне забезпечення навчання дорослих: освітні ресурси та програми відкритого доступу»; доктор педагогічних наук, професор, проректор із науково-педагогічної та адміністративно-господарчої роботи НПУ імені М.П. Драгоманова М.С. Корець «Мороз О.Г. – фундатор становлення наукових основ адаптації студентів-першокурсників у системі підготовки педагогічних кадрів»; доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України, академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих НАПН України Н.Г. Ничкало «Перспективи розвитку педевтології як субдисципліни педагогічних наук»; доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України А.М. Бойко «Ідеї антипедагогіки, їх неслушність і нереальність в сучасних освітньо-виховних парадигмах»; доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор, головний науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського НАПН України Л.Д. Березівська «Історія педагогіки в структурі педагогічної освіти: кризовий стан і потенціал розвитку»; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки Київського національного університету імені Тараса Шевченка А.Д. Марушкевич «Академічна доброчесність науково-педагогічних працівників в аналізі сучасних учених України»; доктор педагогічних наук, професор, заступник директора з наукової роботи Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Л.О. Хомич «Педагогічні умови неперервного та особистісного розвитку вчителя»; доктор педагогічних наук, професор, директор Навчально-наукового інституту неперервної освіти Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова В.П. Сергієнко «Особливості підвищення кваліфікації учителів в умовах відкритого освітнього середовища».
Традиційно у ході пленарного засідання пройшли чотири презентаційні сесії. Сесія І. Досвід підготовки магістрів (андрагогів, герогогів, тьюторів) у Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова. Кафедрі педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова – 20 років (магістерські освітньо-професійні програми 011 Освітні, педагогічні науки: Андрагогіка. Освіта дорослих. Кваліфікація «Андрагог», додаткові кваліфікації: «Герогог», «Коуч-медіатор в освіті дорослих» / НПУ імені М. П. Драгоманова, м. Київ, Україна; Педагогіка вищої школи. Тьюторинг. Андрагогіка. Кваліфікація «Викладач закладу вищої освіти», додаткові кваліфікації: «Андрагог», «Тьютор» / НПУ імені М.П. Драгоманова, м. Київ, Україна). Сесія ІІ. Професія «Андрагог»: сучасний вимір і перспективи для України (магістерський науковий проєкт, Освітньо-професійна програма 011 Освітні, педагогічні науки (Андрагогіка. Освіта дорослих), магістранти: І.О. Друзенко, Ю. М. Коптіла, О. Ю. Ткач / НПУ імені М. П. Драгоманова). Сесія ІІІ. Освітня геронтологія: проєкт Положення і Програми Інституту освіти людей третього віку (Н.М. Дем’яненко, доктор педагогічних наук, професор; Н.І. Чаграк, доктор педагогічних наук, доцент; В. В. Чайковська, доктор медичних наук, професор). Сесія IV. Віртуальна науково-літературна виставкова експозиція «Освіта дорослих в Україні і світі» (Наукова бібліотека НПУ імені М. П. Драгоманова).
Обговорення проблем освіти впродовж життя продовжилося на секційних засіданнях. Перша секція (модератор: кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова І.М. Кравченко; організаційно-технічне координування: кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова Н.Л. Акініна) охоплювала наукові напрями: неперервна освіта і демократія: проблеми і виклики XXI століття; концепція освіти впродовж життя в глобалізованому світі, єдність дій; соціокультурні основи та національні пріоритети ціложиттєвої освіти; освіта впродовж життя як умова розвитку держави і суспільства; інституціоналізація неперервної освіти; розширення освітніх можливостей, умови і якість неперервної освіти; освіта впродовж життя і ринок праці; друга секція (модератор: кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова В.О. Смікал; організаційно-технічне координування: кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології вищої школи НПУ імені М.П. Драгоманова О.М. Задорожна) – узгодженість і суперечності сучасного педагогічного, андрагогічного й герогогічного знання; безперервна професійна освіта; особистість і проєктування неперервної освіти; взаємозв’язок формальної, неформальної та інформальної освіти; організаційні проблеми забезпечення освіти впродовж життя; технологічна підтримка неперервної освіти; сучасний стан і тенденції педагогічних (андрагогічних, герогогічних) досліджень у контексті ціложиттєвих освітніх процесів.
У VІ Морозівських читаннях взяло участь біля 200 науковців - викладачів, докторантів, аспірантів, магістрантів з України (мм. Глухів, Івано-Франківськ, Ізмаїл, Кам’янець-Подільський, Київ, Кременець, Мелітополь, Мукачево, Одеса, Переяслав, Полтава, Слов’янськ, Суми, Умань, Херсон, Чернігів) та зарубіжжя - Іспанії (м. Мадрид), Німеччини (м. Мюнхен).
Після секційних засідань пройшли майстер-класи: «Інтерактивно-дистанційні технології в освіті дорослих» (кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач сектору науково-видавничої роботи відділу науково-методичного забезпечення підвищення якості освіти Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» Н.О. Дівінська), «Моделювання освіти людей третього віку» (доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри іноземних мов і країнознавства Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Н.І. Чаграк).
20 листопада 2020 р. відбулось продовження роботи секційних засідань та заключне пленарне засідання, на якому підвели підсумки роботи секційних засідань, прийнято резолюції, пропозиції, визначено перспективні наукові напрями VIІ-х Морозівських читань.
VІI Морозівські читання
18-19 листопада 2022 р. кафедрою педагогіки педагогічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова було організовано і проведено VII Морозівські читання
«Педагогіка у відкритому освітньо-науковому просторі: сутність, проблеми, майбутнє».
Програма VІІ Морозівських читань
Науковий часопис "Історико-педагогічні студії", Вип. 15-16, Київ, 2022
Серед співорганізаторів науково-комунікативного заходу: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Фундація Central European Academy Studies and Certification (CEASC), Міжнародний Освітній Проєкт «Quality of Education through Open Learning Process», Міжнародний Інтегрований Проєкт «Освітня геронтологія», Всеукраїнський Освітній Проєкт «Розвиток соціально-особистісних компетентностей в інформаційно-цифровому суспільстві», Всеукраїнська газета «Освіта і суспільство», Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова «Історико-педагогічні студії».
На пленарному засіданні виступили: Вернидуб Р.М., доктор філософських наук, професор, проректор з навчально-методичної роботи Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, Корець М.С., доктор педагогічних наук, професор, проректор із науково-педагогічної та адміністративно-господарчої роботи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Олефіренко Т.О., кандидат педагогічних наук, професор, декан педагогічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Lipowsky A., Phd, dozent, Hochschule für angewandtes Management, Ismaning (München), Bayern Deutschland, München, Germany, Скиба Ю.А., доктор педагогічних наук, професор, заступник директора з наукової роботи Інституту вищої освіти НАПН України, Дем’яненко Н.М., доктор педагогічних наук, професор, завідувачка кафедри педагогіки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, Chahrak N., Dr hab., professor Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, Rzeczpospolita Polska, Савенкова Л.В., кандидат педагогічних наук, доцент, директор Наукової бібліотеки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова.
У ході Читань працювали три наукові секції:
І. «Україна і світовий освітній вимір» (модератор - Вишківська В.Б., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки НПУ імені М.П. Драгоманова, організаційно-технічне координування - Силенко Ю.В., асистент кафедри педагогіки Педагогічного факультету, аспірант НПУ імені М.П. Драгоманова);
ІІ. «Новий етап розвитку Педагогіки» (модератор - Кушнірук С.А., доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки Педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова, організаційно-технічне координування - Бойко Ю.В., спеціаліст кафедри педагогіки Педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова);
ІІІ. «Трансформації професійно-педагогічної підготовки в освітньому середовищі університету» (модератор - Саюк В.І., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки Педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова, організаційно-технічне координування - Якубова С.А., старший лаборант кафедри педагогіки Педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова).
У рамках розширеної Програми VII Морозівських читань відбулися освітні, науково-комунікативні заходи та івенти, які викликали значний інтерес і широку присутність студентів, викладачів, науковців:
-освітній вебінар за темою: «Діагностування професійних умінь викладача з упровадження інноваційних методів і форм навчання» (модератор - Дівінська Н.О., кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач сектору науково-видавничої роботи відділу науково-методичного забезпечення підвищення якості освіти Державної наукової установи "Інститут модернізації змісту освіти";
3 майстер-класи:
«Практико орієнтована професійна підготовка студентів (створюємо контекстну модель)» (Панічевська Є.Л., викладач кафедри філософії Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Жукова А., магістрантка ОП 231 Соціальна робота, Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»);
«Уплив живопису на психологічне розвантаження людини в умовах воєнного стану (ізотерапія)» (Козаченко В.Л., викладач-методист кафедри образотворчого мистецтва Комунального закладу Київської обласної ради «Білоцерківський гуманітарнопедагогічний фаховий коледж»);
«Інновації музикотерапії: нормалізація структури особистості у стресових умовах (авторська методика «Співогра»)» (педагоги творчої студії "Співогра" - Якушев О.В., Мураховська В.А.).
Посилання на YouTube - https://youtu.be/ZD4haj1PIzs
-дискусійний клуб «Альтернативні моделі індивідуалізації відкритого освітнього простору: ЗА і ПРОТИ» (модератори: Дем’яненко Н.М. – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова і Швець Т.Е. – кандидат педагогічних наук, заступник директора Київської приватної школи «Афіни», тьютор, супервізор тьюторів, докторант кафедри педагогіки Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова).
Посилання на YouTube - https://youtu.be/VZQan8Dr5_g
- віртуальна електронна виставка «Українське козацтво в джерелах фондів Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського» (Дубровіна І.В., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова).
Посилання на YouTube - https://youtu.be/ZC04Q7V5pZg
18-19 листопада 2022 р. кафедрою педагогіки педагогічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова було організовано і проведено VIIМорозівські читання
«Педагогіка у відкритому освітньо-науковому просторі: сутність, проблеми, майбутнє».
VI Морозівські читання “Освіта впродовж життя: педагогіка, андрагогіка, герогогіка”.
19-20 листопада 2020 року кафедрою педагогіки і психології вищої школи були проведені VI Морозівські читання “Освіта впродовж життя: педагогіка, андрагогіка, герогогіка”. У зв'язку з карантинними заходами цього року читання відбулися в on-line форматі. Тематика була визнана учасниками як актуальна та надсучасна.